Batterier och laddare.

 

Det behövs många olika batterier för att driva radiosändare, mottagare, flygplan mm. Nmih batteriet används mest som mottagarbatteri i flygplan med glödstifts motorer. Dagens nmih batterier kan nog anses vara pålitliga men man behöver kontrollera skicket på dem inför varje säsong. Se till att de klarar att lämna de ampere timmarna som det är specat för.

 

Lipobatteriet håller laddning väldigt bra det kan lämna stora strömmar och det klarar att laddas med hög laddnings ström. Det har många fördelar och en nackdel, det kan vara livsfarligt om det hanteras fel. Det kräver noggrann skötsel. Det får inte laddas ur helt, till vilken spänning beror på antalet celler. De kräver en laddare som klarar att ladda lipo batterier.

Om batteriet ser ut som detta kan det börja brinna om man inte gör sig av med det på rätt sätt. Lipobatterier ska inte ligga fulladdade mer än 6 timmar, vid längre förvaring utan att de används ska de vara laddade till hälften. De lipobatterier som vi använder har inga skyddskretsar så det är upp till användaren att hålla reda på statusen på batteriet.

En laddare som denna klarar de flesta batterityper.  När du väljer en laddare så ska du tänka på
1. Vilka batterityper den ska klara.
2. Max spänning och ström.
3. Att den hat balanserings kontakter.
4. Har den AC eller DC in.
5. Hur många batterier klarar den att ladda samtidigt.

 

En lipovarnare är bra att ha. Den kan anslutas till batteriets balanceringskontakt och visar spänningen på varje cell. Den piper högt när spänningen börjar bli för låg och då har man tillräckligt med tid att landa.

 

En batteriprovare kan visa status på batteriet. Man kan se alla celler, total spänning och hur många procent det är kvar av laddningen.