Motorer och bränsle

Vintage 1961 Graupner Taifun Zyklon

Det finns många olika typer av förbränningsmotorer som drivs av olika bränslen. De äldsta motorerna drevs av blandning av eter och fotogen som kallas för diesel.

Senare kom metanol motorerna som drivs med en blandning av metanol och ricinolja många av dessa motorer vill även ha lite nitrometan. Även bensinmotorer är populära idag eftersom bränslet är billigare till dem.

Det finns två typer av förbränningsmotorer, tvåtakts motorer och fyrtakts motorer.

Alla motorer behöver köras in innan de används. Det är lite olika hur det görs beroende på motor.

Tvåtakts motorer är ettriga och låter mycket. De ger mest effekt per kubikcentimeter.De kostar inte så mycket och ger mest kraft för pengarna.

Fyrtaktsmotorer kostar mer än tvåtakts motorer. Det maximala varvtalet är lägre och effekten per kubikcentimeter är lägre än på tvåtakt. Men de är trevligare på alla sätt. Ljudet är behagligare. Tomgången är lägre. Det finns mycket som talar för en fyrtaktare.

Bensinmotorer behöver ett tändsystem. Det kan vara inbyggt i motorn, ett magnetsystem men de vanligaste tändsystemen är elektroniska idag. En motor med ett tändsystem anses vara mer pålitlig eftersom stiftet får en tändpuls i rätt ögonblick. En glödstiftsmotor kan dö om stiftet blir för kallt, något som kan hända vid för låg tomgång. För att förhindra detta kan man förse motorn med en glöddrivare som ger en glödström till stiftet vid låga varvtal. Tillverkarna rekommenderar miljö bensin med ca 4% syntetolja. Det går även bra med 95 oktan och syntetolja. Oljan behöver vara av hög kvalité.

På senare tid har elmotorerna blivit allt vanligare de drivs av olika typer av lithium batterier. De finns i alla storlekar. Små men kraftfulla motorer avsedda för olika multirotor drönare. Större elmotorer som utan problem kan ersätta en förbränningsmotor på femtio kubikcentimeter. Turbiner som har stor dragkraft och kan driva flygplan som väger många kg.

Elmotorer behöver drivsteg för att fungera, ett kontrollerkort, ESC översätter signalen från mottagaren så att det går att styra motorns varvtal. Ibland kan man behöva en programmeringsdosa för att fintrimma inställningarna i fartkontrollern.